Prodávejte faremní produkty efektivně
Prodávejte faremní produkty efektivně
Farmářů vyrábějících fajnové potraviny naštěstí přibívá. Tím pádem se zvyšuje i konkurence. Hledat nejen prodejní kanály, ale i metody jak se stát v prodeji úspěšnými, bude do budoucna stále důležitější. Sdružení Envic uspořádalo seminář zaměřený právě na méně známé prodejní kanály.
První blok semináře vedl Tomáš Popp ze sdružení ENVIC. Besedoval s přítomnou desítkou farmářů na téma farmářské trhy. Představil jim jejich koncept, principy, funkční prodejní strategie a ukázal několik příkladů úspěšných farmářů. Farmáře především zaujal přehled tržeb farmářů prodávajících na Plzeňských farmářských trzích. Fenoménem posledních zhruba dvou let jsou kamenné prodejny nabízející potraviny z farem. Tomuto tématu byla věnována zhruba půl hodina. Popp představil úspěšné koncepty takových prodejen. Vysvětlil, jak spolupráce funguje a jaké jsou výhody i nevýhody oproti prodeji na farmářském trhu. V této části se farmáři seznámili i s prodejem ze dvora. Posledním tématem prvního bloku byla spolupráce s restauracemi a jídelnami. Bohužel se jedná o opomíjený prodejní kanál, který přitom skýtá zajímavé příležitosti. Proto mu byl na semináři věnován prostor. Zásadním momenten při zahájení spolupráce s restauracemi je spolehlivost dodávek. Budování vztahů s provozovateli trhů, kamenných prodejen a restaurací se ukazuje v rostoucí konkurenci stále důležitější.
Komunitou podporavné zemědělství (KPZ) je koncept známý především z Japonska, Německa či Francie. Že může fungovat i v naší kotlině dokázal Jan Valeška z PRO-BIO Ligy. Vyložil na jakých základech KPZ stojí. Následně představil několik osvědčených modelů spolupráce farmáře a místní komunity. Pokud vás toto téma zajímá navštivte stránky www.kpzinfo.cz. Jan Valeška také představil bedýnkové systémy.
Na teorii o bedýnkových systémech navázala Diana Benšová z eskostatku Vlkaneč. S manželem provouzují ekologickou farmu, ze které zásobují okolí skvělou zeleninou právě systémem bedýnek. Praktické zkušenosti účastníky semináře vybudili k rozsáhlé debatě.
Seminář Jak efektivně prodávat faremní produkty je součástí vzdělávacího programu Zpracování a prodej faremních produktů. Program i celý projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.