Ze zahrady na talíř
Od září 2016 do srpna 2017 jsme ve spolupráci s 15. základní školou v Plzni realizovali projekt Ze zahrady na talíř. Společně s dětmi prvního stupně jsme se učili pěstovat si vlastní potraviny - ovoce, zeleninu a bylinky. A to tak, aby byly pro nás i pro přírodu co nejzdravější. Vypravili jsme se za sedláky na farmy a za kuchaři do kuchyně, abychom si vyzkoušeli nejen, jaké to je být zemědělci, ale také jak svou úrodu zpracovat v různé dobroty. A samozřejmě jsme i zahradničili na školní zahradě, kde jsme vytvořili jedlé zákoutí z ovocných keřů, zeleninové záhony a bylinkárnu, která teď zásobuje školní kuchyni.
Projektu byla poskytnuta podpora z Nadačního fondu Zelený poklad.
Přispěvatelem bylo statutární město Plzeň.
Co se nám všechno povedlo?
-
Dokončili jsme pracovní listy. Najdete v nich třeba úkoly o bylinkách, ovocné pexeso nebo návody, jak pěstovat zeleninu. Všechny jsou volně ke stažení níže.
-
Pro návštěvníky červnové školní zahradní slavnosti jsme připravili různé zahradnické soutěže a také ochutnávku dobrot ze zahrady - servírovali jsme bylinkové limonády a jahodovou marmeládu.
-
Je červen. Bylinková a zeleninová zahrádka se nám krásně zelená. Ovocná se červená. Všechno roste jako z vody. A my sklízíme a vaříme. Třeba bylinkové limonády, marmeládu nebo plněné sendviče. S přípravou dobrot nám dokonce přijel pomoci kuchař z Českého národního týmu kuchařů a cukrářů.
-
Ovocné keře jsou v zemi, schované ve vrstvě mulče, aby se jim dobře rostlo. Teď už jenom zalévat a možná, že už letos i něco málo sklízet. Nadějně vypadá hlavně angrešt, aronie a muchovník.
-
Čtvrťáci si na exkurzi na Plzeňské komunitní zahradě natrénovali, jak založit a spravovat tzv. čtverečkovou zahrádku. Jde o pěstování zeleniny ve čtvercích namísto řádek, které je snadné i pro úplné začátečníky a navíc moc hezky vypadá.
-
Páťáci si rozdělili péči o nové bylinkové záhony, zkouší za oknem pěstovat sazenice a venku na zahradě zasázeli mátu s meduňkou. Mátoviště chceme mít pestré. Zatím je v naší sbírce máta peprná, čokoládová, ananasová, borůvková a banánová. Společně jsem také vyrazili na návštěvu do Kotvičníkové farmy, kde se věnují pěstování bylinek ve velkém.
-
Už máme vyměřeno ovocné zakoutí. Celkem na školní zahradu přibude 15 nových keřů - aronie, angrešt, červený rybíz, zimolez, maliny, ostružiny, muchovník, velkoplodá růže a mišpule. Do sázení se pustíme po Velikonocích.
-
Třeťáci si v březnu v sadu v Malesicích vyzkoušeli, jak se sází ovocné stromy a připravili plán, jaké ovoce pěstovat na školní zahradě. Vybrali jsme společně druhy, které jsou nenáročné na pěstování a dozrávají v době školního roku, tedy buď ještě v červnu, nebo naopak až na podzim.
-
Na školní zahradě pan truhlář smontoval lemy na bylinkové záhony. Plnit je budeme kusy dřeva, kompostem, zeminou, pískem, ale i bioodpadem z kuchyně. Vytvoříme tak tzv. vyvýšené záhony (v angličtině raised beds, tedy vysoké postele). Tahle technika je dobrá hlavně tam, kde je utužená nebo težká půda nevhodná na pěstování.
-
Zima je časem příprav, a tak sepisujeme, co všechno budeme potřebovat, a vyrážíme na nákupy. Kromě semínek a užitečných knížek, vybíráme i nářadí. Bez něj to na zahradě prostě nejde. K rycím vidlím a kvalitním motyčkám časem přibudou i lopatky a menší konvice na zalévání, aby si práci na zahradě mohli pohodlně užít i prvňáčkové.
-
V září se třeťáci vypravili do sadů Nebílovy, aby se podívali, jak se pěstují různé druhy ovoce. Potkali se také s včelařem, protože, jak každý ví, právě nejrůznější bzučící drobotině vděčíme za to, že si můžeme smlsnout na jablku, hrušce nebo švestce.